Photo of Performance The Apparent silences of Tinguely´s aquatic Machines 60:00min Tinguely Fountain 2018 Basel Switzerland. Photo: Julian Salinas
Emilia Álvarez (b.1985) Artista Visual and multidisciplinary Argentinian artist.
TEASER short video of Performance The Apparent Silence od Tinguely´s aquatic machines at The Automatons Jean Tinguely Fountain. 2018 Basel, Switzerland.
Creditos
Performance porEmilia Álvarez
Camara porJulian Salinas
Video y edición de sonido by Emilia Álvarez
Con el soporte de URRA - Atelier Mondial Switzerland
(Ed. 1/4) 1º Primer premio adquisición de Artes Visuales Espacio Finnegans (1º Edición)
Emilia Álvarez (b.1985) Visual and multidisciplinary Argentinian artist.
Emilia Álvarez (b.1985) Artista Visual and multidisciplinary Argentinian artist.
Performance views Tinguely Fountain 2018 Basel Switzerland. Photo: Julian Salinas
Emilia Álvarez (b.1985) Artista Visual and multidisciplinary Argentinian artist.
Performance views Tinguely Fountain 2018 Basel Switzerland. Photo: Julian Salinas
Emilia Álvarez (b.1985) Artista Visual and multidisciplinary Argentinian artist.
EL SILENCIO APARENTE DE LAS MÁQUINAS ACUÁTICAS DE TINGUELY
Durante la acción ingreso en la Fuente con un traje impermeable, un sistema de señal de radio incorporado en el interior del traje y un Hidrófono (micrófono para el agua), que permite enviar y reproducir en directo y en bruto la señal de audio con los sonidos producidos bajo el agua de la Fuente, generados por los mecanismos en funcionamiento de las esculturas cinéticas en la densidad del agua. La señal era recibida por auriculares inalámbricos que había entregado al público fuera de la fuente, buscando explorar una nueva percepción en la forma de percibir, experimentar y contemplar el entorno aparente.
Conceptualmente busco generar una experiencia visceral descentralizada de un cuerpo, conectado en una red que excede el campo físico. Tomando el entorno y el espacio público como un cuerpo animal-tecnológico, compuesto por órganos que pueden vincularse entre sí a través de la práctica de la escucha y el sonido. Para ello con los movimientos de mi cuerpo y mi traslación dentro de la fuente busco entrar en comunicación con las máquinas-escultura en un intento de escuchar sus voces internas, con la idea de convertirme en una escultura cinética más dentro de la Fuente y del paisaje y producir una red de comunicación continua dentro y fuera.
En el aspecto técnico de este proyecto, tomé la Fuente como un escenario acuático y cada escultura-máquina como un instrumento musical. Cada escultura tiene un motor y un movimiento que produce un patrón sonoro particular bajo el agua, como si una fuera el bombo, otra el tambor, otra el hit hat y así sucesivamente. Dando una expresión sonora del género techno y noise con voces en su expresión más abstracta.
Performance, Wireless headphones, Hydrophone.
Video Installation, Drawings, Vinyl Sound piece edition.
2018
Basel, Switzerland.
Photos Julian Salinas.
Emilia Álvarez (b.1985) Artista Visual and multidisciplinary Argentinian artist.
Emilia Alvarez Artista Argentina
THE APPARENT SILENCE OF TINGUELY´S AQUATIC MACHINES
During the action I enter into the Fountain wearing a waterproof suit, a radio signal system incorporated inside the suit and a Hydrophone (microphone for water), which allows sending and playing live and raw audio signal with the sounds produced under the water of the Fountain, generated by the mechanisms in operation of the kinetic sculptures in the density of the water. The signal was received by wireless headphones that I had delivered to the audience outside the fountain, seeking to explore a new perception in how to perceive, experience and contemplate the apparent environment.
Conceptually I seek to generate a visceral decentralised experience of a body, connected in a network that exceeds the physical field. Taking the environment and the public space as an animal-technological body, composed of organs that can be linked to each other through listening practice and sound. For that with the movements of my body and my translation inside the fountain I seek to enter into communication with the sculpture-machines in an attempt to listen to their internal voices, with the idea of becoming one more kinetic sculpture within the Fountain and the landscape and produce a continuous communication network inside and outside.
In the technical aspect of this project, I took the Fountain as a water stage and each machine sculpture as a musical instrument. Each sculpture has a motor and a movement that produces a particular sound pattern under the water, as if one was the kick, another the drum, another the hit hat and so on. Giving a sonorous expression of the techno and noise genre with voices in its most abstract expression.